ΑΤΗ ΤΜΑ meeting
Την Τρίτη 25 Ιουνίου η AOPA Hellas συντόνισε άλλη μια συνάντηση με την ΥΠΑ και τους χρήστες της Τερματικής Περιοχής Αθηνών εν όψει των επερχόμενων αλλαγών.
[A report in Greek language about a meeting of AOPA Hellas with Athens Approach controllers of Hellenic CAA.]
1) Ήδη από 20 Ιουνίου η πολικές ΤΜΑ στην Ελλάδα άλλαξαν από Class E σε Class D κάτι που σημαίνει πως αν δεν δοθεί εξουσιοδότηση (ATC Clearance) για είσοδο, τότε VFR πτήση δεν μπορεί να εισέλθει στην Τερματική Περιοχή Αθηνών.
2) Το άλλο που άλλαξε τον Ιούνιο και είναι ευχάριστο είναι ότι επιτέλους οι πολιτικές ΤΜΑ αναγνωρίστηκαν στο AIP ως εναέριος χώρος με βάση τα "1000FT SFC" (χίλια πόδια από τη επιφάνεια) κατά Αnnex 11 του ICAO. Αυτό σημαίνει πως στην έσχατη περίπτωση κάποιος μπορεί να πετάξει εκτός της ΤΜΑ στα 1000 από την επιφάνεια (όχι τη Θάλασσα) στο G Airspace από κάτω. Εννοείται πως δεν είναι ένα ιδανικό σενάριο αλλά, τουλάχιστον υπάρχει αυτή η δυνατότητα πια (σε περίπτωση μη άδειας εισόδου). Πάντα υπήρχε η δυνατότητα απλά δεν ήταν σωστά αποτυπωμένο στα έγγραφα και τους χάρτες.
3) Το επόμενο που αλλάζει τον Ιούλιο 2019 με το "AIRAC AMDT 07/19 Effective Date 18 JUL 19" που έχει δημοσιευτεί στο AIP είναι οι ανανεωμένες VFR διαδρομές TMA Αθηνών. Μέχρι τότε θα τα ξαναπούμε μιας και ναι μεν έγιναν αλλαγές από αυτές που είχε ζητήσει η AOPA τον Νοέμβριο 2018 αλλά λίγες.
Η συνάντηση λοιπόν με την ΥΠΑ αφορούσε κυρίως το παραπάνω 1) και τις λεπτομέρειες του πως θα εφαρμόζεται αλλά η τρίωρη συζήτηση επεκτάθηκε και στα 2) και 3).
Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι από τον Πύργο Βενιζέλου, την Προσέγγιση Αθηνών, την Κανονιστική Επιτροπή ΥΠΑ, τον Πύργο Μεγάρων, το Κοτρόνι, την AOPA Hellas, τη GreekHelicopters.gr και τις σχολές JETSREAM, GLOBAL, SUPERIOR.
Το σοβαρότερο πρόβλημα είναι η έλλειψη ελεγκτών στην προσέγγιση Αθηνών. Το επόμενο σοβαρό πρόβλημα είναι ο όγκος κυκλοφορίας VFR πτήσεων στο Αργοσαρωνικό κόλπο κατά τις (πολλές) εκπαιδευτικές εξόδους των σχολών τα πρωινά κατά τις 11πμ και όπως και οι πτήσεις ελικοπτέρων προς όλες τις κατευθύνσεις Παρασκευές και Κυριακές.
Αναλύθηκαν αρκετά σημαντικά θέματα στη συνάντηση και το σημαντικότερο ήταν ότι χρήστες εναερίου χώρου με τους υπεύθυνους της υπηρεσίας αντάλλαξαν απόψεις για λύσεις. Επίσης σημαντικό ήταν ότι η συνάντηση έφερε δια ζώσης στο ίδιο τραπέζι ελεγκτές από Πύργο Βενιζέλου, Προσέγγισης Αθηνών και ΤΜΑ Information, Πύργο Μεγάρων και Πύργο Κοτρωνίου όπου συζήτησαν άμεσα και πρακτικά πως θα συνεργάζονται για τις VFR πτήσεις.
Εξηγήθηκε από την ΥΠΑ γιατί είναι σχεδόν απίθανο η Τερματική Περιοχή, στο άμεσο μέλλον, να ανέβει τμηματικά άνω των "1000FT SFC" όπως ζητάει η AOPA Hellas. Αφορά θέματα "Εθνικής Ασφάλειας" και το Class G Airspace από κάτω ...
Συζητήθηκαν λύσεις για το πως θα μπορούσε να διασχίζεται ο κόλπος του Μαραθώνα χωρίς να επηρεάζονται IFR διαδικασίες Βενιζέλου και να υπάρχει VFR διαδρομή από Λίμνη Μαραθώνα προς Μεγανήσι και έτσι να λυθεί το πρόβλημα της VFR μετάβασης από βόρεια Αττική προς Κυκλάδες.
Συζητήθηκε το θέμα υπερφόρτωσης κυκλοφορίας Μεγάρων σε ώρες αιχμής. Εκεί αναφέρθηκε πως υπάρχει περίπτωση, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ο πύργος Μεγάρων να επιβάλει αναχωρήσεις ανά 5 λεπτά αν η προσέγγιση Αθηνών (TMA Information) έχει "κορεστεί". Το 5 λεπτά δεν είναι τυχαίο νούμερο αλλά κάτι που περιλαμβάνει και χώρο (χρόνο) για παράλληλες αφίξεις στον κύκλο των Μεγάρων αν εκείνη τη στιγμή υπάρχει τέτοια αυξημένη κυκλοφορία. Δεν θα είναι "απαγόρευση απογειώσεων" αλλά μια προσπάθεια "flow management" για πτήσεις που θα θέλουν να εισέλθουν στην ΤΜΑ Αθηνών μετά την απογείωση από Μέγαρα παράλληλα με αφίξεις στο αεροδρόμιο. Στις αναχωρήσεις και αφίξεις Μεγάρων θα εφαρμοστεί άμεσα το πλάνο των VFR routes του προαναφερθέντος "AIRAC AMDT 07/19 Effective Date 18 JUL 19" (βλ. εικόνα) με αναχωρήσεις προς DAPORI και αφίξεις από EGN προς WEST SALAMIΝΑ.
Η καλή συνεργασία συνεχίζεται με αμοιβαία κατανόηση των προβλημάτων αμφότερων των πλευρών, χειριστών VFR πτήσεων και ΕΕΚ ΥΠΑ & ΕΕΚ Ενόπλων Δυνάμεων.
AOPA Hellas