Σύντομη Ιστορία της AOPA Hellas

ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΟΡΑ ΕΛΛΑΣ

Η ΑΟΡΑ Ελλάς ιδρύθηκε για πρώτη φορά στις 16 Μαρτίου του 1993. (περίπου πριν από 20 χρόνια). Όπως θυμούνται ίσως οι παλαιότεροι, την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες Γενικής Αεροπορίας, ούτε υπήρχαν ιδιωτικές σχολές χειριστών.
Την εποχή εκείνη υπήρχαν μόνον Αερολέσχες και σχολές αερολεσχών που δίνανε μόνον Ελληνικά ιδιωτικά πτυχία αεροπλάνων. Δεν υπήρχαν τα JAR. Όσο για τα επαγγελματικά πτυχία έπρεπε να πάει κανείς είτε στην Αγγλία είτε στις ΗΠΑ.
Τις Αερολέσχες υποστήριζε και επέβλεπε η ΕΑΛΕ (Εθνική ΑεροΛέσχη της Ελλάδος) και φυσικά η ΥΠΑ.
Μόλις πριν από λίγα χρόνια (1988) η ΕΑΛΕ είχε αλλάξει μορφή, και την Διοίκηση της είχαν αναλάβει αεραθλητές. Οι αεραθλητές φέρανε καινούργια πνοή στον Ελληνικό Αεραθλητισμό. Οι Αεραθλητικές διοργανώσεις, οι αγώνες αεροράλι, οι συμμετοχές στους Βαλκανικούς αεραθλητικούς αγώνες έγιναν περισσότερες και πλουσιότερες και χαρακτηρίζουν την εποχή. Και ξεκίνησε η προσπάθεια να γίνει στην Ελλάδα το όνειρο της Ικαριάδας. Που δυστυχώς παρέμεινε όνειρο.


Πρόεδρος της ΕΑΛΕ την εποχή εκείνη ήταν ο κυβερνήτης της Ολυμπιακής Αεροπορίας κ Μιχάλης Άνθιμος. Μεγαλωμένος στο Τατόι στους χώρους της Αερολέσχης και της Ανεμολέσχης Αθηνών, ο κ Άνθιμος είναι στέλεχος του χώρου  του αεραθλητισμού. 
Την ίδια εποχή, Μέλος του ΔΣ της ΕΑΛΕ ήταν ο τότε Πρόεδρος της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης κ Αντώνης Κουτσουδάκης. Να σημειώσουμε ότι την εποχή αυτή η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης ήταν ένας μεγάλος (για τα μέτρα της Ελλάδας της εποχής εκείνης) αεροπορικός οργανισμός. Αριθμούσε 800 μέλη, που πλήρωναν κάθε 1η Ιανουαρίου την ετήσια συνδρομή τους με πιστωτική κάρτα, είχε 10 πλόιμα ελαφρά αεροπλάνα, όλα Cessna, και πετούσε 2.700 ώρες πτήσης το χρόνο.

Οι δύο, με την σύμφωνη γνώμη του ΔΣ της ΕΑΛΕ αλλά και άλλων, αντιλήφτηκαν ότι τα επόμενα χρόνια, η ιδιωτική αεροπορία, με την υποστήριξη της Ευρώπης θα είχε κατακόρυφη ανάπτυξη. Έβλεπαν ότι η Ελλάδα είχε ιδανικές καιρικές συνθήκες για τα αεροπλάνα της Γενικής Αεροπορίας. Και σκέφτηκαν να φέρουν κάτω από την ΕΑΛΕ τους δύο μεγάλους Διεθνείς Οργανισμούς. Από την μια μεριά τον Διεθνή Οργανισμό των Αερολεσχών FAI (Federation Aeronautique International) που επικεντρώνεται στο αθλητικό σκέλος της Αεροπορίας. Η ΕΑΛΕ ήταν από χρόνια μέλος της FAI (από το 1928). Από την άλλη μεριά να φέρουν κάτω από την ΕΑΛΕ  την Διεθνή ΑΟΡΑ (ΙΑΟΡΑ International Aircraft Owners Pilots Association)  που επικεντρώνεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ιδιώτης πιλότος και οι ιδιωτικοί οργανισμοί Γεν Αεροπορίας.
Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, οι Εθνικές Αερολέσχες και οι Εθνικές ΑΟΡΑ λειτουργούν χωριστά και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις εχθρικά η μία προς την άλλη. Με την έννοια αυτή, η πρόταση που παρουσίασε κάποια στιγμή η Ελλάδα για συστέγαση των δύο οργανισμών κάτω από την ίδια στέγη, προκάλεσε απορίες και ερωτηματικά. Τελικά όμως η Ελληνική πρόταση έγινε αποδεκτή. Άλλωστε για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα, τα μεγέθη της χώρας μας ήταν ασήμαντα  (και είναι ακόμη ασήμαντα…!)

Η πρώτη αυτή μορφή της ΑΟΡΑ Ελλάς λειτούργησε κάτω από την ΕΑΛΕ για επτά (7) περίπου χρόνια. Πέρασε από όλες τις διακυμάνσεις από τις οποίες πέρασε ΕΑΛΕ τα χρόνια εκείνα.
Όταν ο κ Ευάγγελος Σαβράμης αντικατέστησε στην Προεδρία της ΕΑΛΕ τον κ Άνθιμο, δρομολογήθηκαν μία σειρά από αλλαγές. Στόχος του κ Σαβράμη ήταν να λύσει με μόνιμο τρόπο το οικονομικό πρόβλημα της ΕΑΛΕ με την ένταξη της στη Γεν Γραμματεία Αθλητισμού. Θα έπρεπε η ΕΑΛΕ να γίνει ένας καθαρός αθλητικός οργανισμός όπως είναι η Ομοσπονδία του Βόλλευ, η Ομοσπονδία της πάλης κλπ.  Αυτό απαιτούσε να αλλάξει το Καταστατικό και η ονομασία έγινε πλέον ΕΛΑΟ (Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία).
Παρενέργεια ήταν ότι κάτω από τις νέες συνθήκες δεν χωρούσε η ΑΟΡΑ Ελλάς, γιατί το Καταστατικό της προέβλεπε συνεργασία με επαγγελματίες χειριστές, με εταιρείες Γεν Αεροπορίας κλπ. Έτσι πολύ απλά η πρώτη ΑΟΡΑ Ελλάς έπαψε να υπάρχει με απόφαση του ΔΣ της ΕΛΑΟ.

Την εποχή αυτή μέλη στο ΔΣ της ΕΛΑΟ ήταν, μεταξύ των άλλων, δύο εκπρόσωποι της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης. Ο κ Α. Κουτσουδάκης και η κα Γ. Καλαφάτη. Όταν η ΕΛΑΟ ακύρωσε την νομική μορφή που στέγαζε έως τότε την ΑΟΡΑ Ελλάς, οι δύο αυτοί επανίδρυσαν την ΑΟΡΑ Ελλάς με εντελώς νέα νομική μορφή. Ακολουθήθηκε η πιστή αντιγραφή του Καταστατικού των άλλων χωρών. Έγιναν εγγραφές νέων μελών,, υπέγραψαν και πλήρωσαν την αρχική συνδρομή 40 περίπου χειριστές της  Αερολέσχης Θεσσαλονίκης και το εντελώς νέο Καταστατικό κατατέθηκε προς έγκριση στο Πρωτοδικείο Πολυγύρου. Ένα από τα μέλη της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης προέρχονταν από τον Πολύγυρο Χαλκιδικής και είχε γνωριμίες που επέτρεψαν να συμπληρωθούν οι νόμιμες διαδικασίες  χωρίς καθυστερήσεις.

Αυτονόητο είναι ότι η νέα ΑΟΡΑ παρουσίασε την αποτυχία της αρχικής προσπάθειας στο Διεθνές συμβούλιο της ΑΟΡΑ.  Οι Ευρωπαίοι αντιμετώπισαν την αποτυχία με κατανόηση  (…εμείς σας τα λέγαμε…).  Τελικά η Νέα ΑΟΡΑ ή ΑΟΡΑ 2 όπως την είπαν μερικοί επέτυχε την αποδοχή της από την Διεθνή κοινότητα. Φυσικά η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης ανέλαβε την Οικονομική και την Διοικητική υποστήριξη του νέου σωματείου τα πρώτα χρόνια της ύπαρξης του.  Πρώτος πρόεδρος της νέας ΑΟΡΑ Ελλάς ο κ Κουτσουδάκης, ο οποίος στην αρχή ήταν ταυτόχρονα Πρόεδρος και  της ΑΟΡΑ Ελλάς και της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης.

Το έτος 2003 ο κ Κουτσουδάκης ανέλαβε Διευθυντής Πτητικών Προτύπων της ΥΠΑ. Παρ όλον ότι δεν υπάρχει κάποιος νομικός περιορισμός, εν τούτοις για λόγους ευθιξίας παραιτήθηκε από την Προεδρία τόσον της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης όσο και της ΑΟΡΑ Ελλάς. Νέος πρόεδρος της ΑΟΡΑ Ελλάς η κα Καλαφάτη που παρέμεινε στην Προεδρία για 9 περίπου χρόνια, μέχρι το 2012. Παραιτήθηκε επίσης για λόγους ευθιξίας, όταν πήρε προαγωγή και έγινε Διευθυντής της ΥΠΑ. Την κα Καλαφάτη διαδέχτηκε για δεύτερη φορά στη Προεδρία ο συνταξιούχος πλέον κ Κουτσουδάκης.

Η πρώτη προεδρία του κ Κουτσουδάκη είχε σαν στόχο την εσωτερική οργάνωση της ΑΟΡΑ. Που να στηρίζεται στην καταλυτική χρήση του internet και στην εξ ολοκλήρου εθελοντική εργασία. Με τον τρόπο αυτό το νέο σωματείο μπορεί και ανταποκρίνεται στην συνεχή αύξηση των Διοικητικών εξόδων και των συνδρομών προς την Διεθνή ΑΟΡΑ χωρίς να αυξήσει την συνδρομή των μελών, που παραμένει στα ίδια επίπεδα για 14 δύσκολα χρόνια.
 Η προεδρία της κας Καλαφάτη άλλαξε το πρόσωπο της ΑΟΡΑ Ελλάς. Από οργανισμός στενά συνδεδεμένος με την Αερολέσχη Θεσσαλονίκης άλλαξε και έγινε ένας Πανελλήνιος Οργανισμός. Επίσης εξασφάλισε την Διεθνή συνεργασία και υποστήριξη με την πραγματοποίηση στην Αθήνα δύο (2) Ευρωπαϊκών συναντήσεων (το 2004 και το 2008) και του Παγκόσμιου Συνεδρίου της Διεθνούς ΑΟΡΑ

(δηλ της ΙΑΟΡΑ) το 2008  Το Ιcarus Air Show απέδειξε για πρώτη φορά την δυνατότητα πραγματοποίησης Διεθνών Air Show στην Ελλάδα. Κάτι που το είδαμε αργότερα στη Καβάλα, με το Kavala Air Show και στην Αθήνα με το AFW. Ακόμη εξασφάλισε για τα μέλη προνομιακή μεταχείριση από συγκεκριμένες εταιρείες handling.
Σήμερα, η δεύτερη Προεδρία του κ Κουτσουδάκη ελπίζει να οργανώσει μία σοβαρή νομική μονάδα που θα στηρίζει με νόμιμα μέσα τον κάθε χειριστή, που ενδεχομένως τον αδικούν κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι. Θα πρέπει κάποια στιγμή, ο απλός ιδιώτης χειριστής να αισθάνεται ότι έχει διαρκώς στο πλευρό του έναν φίλο, όταν αντιμετωπίζει την Δημόσια Διοίκηση. Έχει ήδη δημιουργηθεί και λειτουργεί Βιβλιοθήκη Αεροπορικής Νομολογίας (ΒΑΝ) που περιλαμβάνει πρακτικά όλα τα πλήρη κείμενα νόμων και αποφάσεων που διέπουν τον αεροπορικό χώρο και έχουν ξεκινήσει συνεργασίες με αξιόλογους δικηγόρους που έχουν επίσης και αεροπορική παιδεία.

Πάνω απ όλα, υπάρχει η πεποίθηση ότι με την βοήθεια των μελών, μπορούμε να κάνουμε την ΑΟΡΑ Ελλάς να γίνει ένας ουσιαστικός συνεργάτης των ίδιων των μελών..

Αντώνης Κουτσουδάκης